Undervisning af unge på højskoler i udlandet, som underviser for Dansk Studie Center
Hvad er tankerne bag mit undervisningsforløb og hvad er den røde tråd igennem hele forløbet?
Jeg har erfaret, igennem mit arbejde med unge igennem de sidste 3-4 år, at mange har ytret, at netop den selvstændighed og de kommunikative kompetencer de opnår igennem mit forløb, har de savnet. De vidste det ikke på forhånd, men opdagede det undervejs i forløbet og rigtigt mange har sagt: “hvorfor lærte jeg ikke dette i folkeskolen eller gymnasiet?”
Jeg har forsøgt at skabe et forløb, der tager udgangspunkt i de udfordringer, jeg opfatter de unge har i dagens Danmark. Jeg tilpasser min undervisning ud fra, hvad jeg møder i “rummet” når jeg arbejder med gruppen som helhed.
Jeg presser de unge undervejs, udfordrer dem og passer på dem. I mange tilfælde er min plan for dagen, blevet ændret i løbet af nogle få minutter under undervisningen, idet dynamikken og energien i gruppen ofte skaber rum for specifikke emner.
Der er ingen eksamen, men en afsluttende øvelse, som er meget grænseoverskridende for mange unge, det at stå foran en forsamling og præsentere sig selv, sine drømme, værdier, mål og udfordringer. Det har i alle mine undervisningsforløb vist sig at være en fantastisk oplevelse. Både for de unge og for os der er tilhørere til præsentationerne. Igennem de 3 uger, som forløbet varer, ændres udgangspunktet sig drastisk og det første udkast er sjældent det færdige produkt.
Indledningsvis er mine første 4 dage rimeligt skemalagte, på den måde giver jeg den enkelte deltager nogle basale værktøjer, som de får brug for i resten af undervisningsforløbet, samt sætter deres reflektion og selvudvikling i gang.
Hovedemnerne de første 4 dage er:
Sætte mål og forstå dybden i dine mål – Arbejde med forhindringer – Arbejde med værdier – Arbejde med behov.
Gennemgående temaer i alle 3 uger er: Selvværd/Selvtillid – Kommunikation – Præsentation (Hvem er jeg?) – Overbevisninger (støttende og forhindrende) – Personligheds type og tanke præference – Feedback
Undervejs arbejder vi også med emner som kompetencer, konflikthåndtering, uddannelsesvalg, karriere muligheder, leveregler, vaner og hvordan der sættes nye mål og skabes en plan for opnåelse af disse.
Min undervisningsform er meget gruppearbejde, i små og lidt større grupper. Jeg bruger ikke megen tid på “tavlen” men giver lidt teori bag emnet, samt kort intro til hvad jeg ønsker at arbejde med, hvordan vi arbejder i grupperne, og hvad jeg ønsker resultatet med arbejdet skal blive. I forbindelse med gruppearbejderne, cirkulerer jeg altid rundt og støtter, lytter og rådgiver de enkelte.
Bevægelse, musik og stilhed er 3 ingredienser jeg benytter undervejs og oftest som en lille pause, til at “hvile” hjernen et kort øjeblik. Mine erfaringer viser, at alle deltagere bliver utroligt trætte i disse forløb, de er mentalt udmattede efter dagens session og jeg forsøger, at give lidt fritid i selve forløbet, så kroppen og hjernen lige får et pusterum.
På alle mine rejser, har jeg ligeledes tilbudt enkel sessioner, hvor jeg i 1 – 1 samtaler, lytter, coacher og rådgiver den enkelte unge. Det har rigtigt mange benyttet sig af, hvilket har støttet dem i deres selvudvikling og tanker om udfordringer de har i deres dagligdag derhjemme.
Evalueringerne har været fantastiske, jeg indrømmer at den anerkendelse jeg opnår igennem disse forløb, sammenholdt med den energi og forandringsproces hos de unge, jeg oplever under selve undervisningen er en stor kilde til mit drive og fortsatte ønske om at arbejde som underviser på højskoleophold i udlandet.
Jeg vil se frem til, at møde dig på en af destinationerne i fremtiden
Kærlige hilsner
Henrik