At gå fra ung til ung voksen, vælge retning i uddannelsessystemet, finde din nye identitet kræver indsigt i hvem du selv er.
Oplevelsen af at være forkert og dermed langsomt nedbryde sit selvværd, kommer til mange unge i perioden omkring afslutningen af deres ungdomsuddannelse.
Hvad skal du så, læse? er et gentagent spørgsmål, som den unge ofte ikke aner hvad han/hun skal svare på.
For ikke at lyde sådan helt “mærkelig” og uvidende, slynger den unge ofte nogle retninger ud, der lyder godt i spørgerens ører. For så er der da lige ro i øjeblikket på den front.
Hvis vi kigger på de påvirkninger den unge udsættes for, forstår man måske, hvorfor de unge i dagens Danmark er lidt forvirrede og usikre på hvilken retning deres liv skal tage efter endt ungdomsuddannelse.
Det giver ofte udslag i at selvværd og selvtillid daler, samt stress, angst og depression stiger.
Det skal der gøres noget ved. Vi kan ikke ændre de vilkår samfundet byder os, vi kan ændre vores tilgang til disse vilkår.
Alt dette, kalder jeg støj:
Folketinget har vedtaget en lov omkring, at du får ekstra bonus karakter hvis du tager næste uddannelse inden for en bestemt periode efter afsluttet ungdomsuddannelse.
Folketinget har vedtaget en lov om, at du kun kan tage èn vidergående uddannelse.
Medierne påfører læserne/seerne/lytterne frygt. Der er ikke mange oplysende nyheder i positive og konstruktive henseender, som opfordrer til nysgerrighed, hen imod noget.
De sociale medier oser langt væk af “Her går det super godt liv” og alle kan se og høre, at de smukke unge mennesker kan det der med 12 tals viden og de er åh så lykkelige.
Instagram flyder med de skønneste profilbilleder, smukke strande og sund livsstil i form af spise- eller træningsvaner. De minder os om det, vi ikke selv har.
Forældrene fortæller om hvad der er sikkert. Læs til Bankmand min dreng, et godt job i banken er sikkert, som amen i kirken, resten af livet. “sådan var det måske i 1990 da du selv læste til bankmand far, men tal interesserer mig ikke og bankerne er vist ikke de sikre steder idag.”
Forældrene påfører de unge deres egen sandhed om hvad der er den rigtige og sikre vej.
Uddannelsesinstitutionerne har et mål. At sælge pladser.
De promoverer løs fordi økonomien i dag er afgørende for om, de også er her næste år. Der lægges meget lidt hensyntagen til den unge ind i bestræbelserne på, at få optaget endnu en plads så “salgstalene” bliver opnået og budgettet holder.
Venner/veninder er måske lige så frustrerede indeni, men har ikke lyst til at fortælle om det, så der kommer ofte en overbevisning, som den unge ikke kan støtte sig op ad, men snarere blive nedtrykt over, fordi nu er jeg jo virkelig anderledes, når de andre kan vælge og jeg ikke kan, så må det jo være mig der er noget galt med.
Alt det ovenstående skal lukkes ned og lægges væk
Hvordan finder den unge sig selv og sin vej på livets rejse, efter endt ungdomsuddannelse?
Først og fremmest skal der lukkes af for støjen.
Der er rigelig med indre støj, skabt af egne tanker:
- Hvad er min drøm?
- Hvordan realiserer jeg min drøm?
- Hvad skal jeg uddanne mig til?
- Hvordan tackler jeg nye relationer og kan jeg finde ud af at skabe sådanne?
- Hvad er mine værdier?
- Hvad hvis den uddannelse jeg påbegynder, ikke er den rigtige?
- Hvordan udtrykker jeg mine behov, så der bliver lyttet til dem?
- Hvordan lærer jeg at kommunikere med mine nærmeste relationer, uden at skabe konflikt?
- Hvordan får jeg økonomien til at hænge sammen, når jeg nu vil flytte hjemmefra?
- Hvordan sætter jeg mål og laver en plan for at nå dem?
- Hvor skal jeg bo og kan jeg overhovedet finde en bolig?
- Hvordan lærer jeg, at acceptere fællesskabets normer og samtidig være mig selv i det?
- Hvad hvis jeg havner på offentlig forsørgelse, hvordan håndterer jeg det?
- Mit selvværd er helt nede, hvad kan jeg gøre for at øge og styrke det?
Først når vi har fået lukket ned for den udefrakommende støj, kan vi begynde at arbejde med de tanker og følelser, der skaber den indre støj.
Jeg er overbevist om, at ved at starte med at kigge på din identitet, altså dine værdier, behov, Selvværd, kommunikationskompetencer, selvtillid, tankemønstre, følelser, persontype, tankepræferencer mv., lægges fundamentet til at skabe den identitetsovergang det er at gå fra ung til ung voksen.
Med disse som fundament vil der med sikkerhed opbygges en ny indsigt i dig, der vil give dig et nyt udsyn.
Det vil med meget stor sandsynlighed give dig en klar retning og du kan nu fokusere på de små skridt, der skal føre dig frem mod det du ønsker og ikke det de ydre omstændigheder mener du skal.
Det er ikke så svært.
Det kræver fokus og vedholdenhed.
Med den rette støtte kan du også finde din retning, ligesom mange unge der har deltaget i undervisningsforløb eller individuelle forløb hos en professionel, der har stor erfaring i arbejdet med unge i dagens præstationsprægede samfund.
Forandring starter med erkendelse – via accept og overgivelse, kan processen starte.